• Dopravní podnik uzavřel novou smlouvu
Na konci loňského roku médii proběhla zpráva o nové smlouvě mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Škodou Transportation. Na základě této smlouvy se Škoda bude kompletně starat o údržbu zrekonstruovaných vlakových souprav pražského metra, konkrétně se jedná o modely typu Škoda 81-71M. Tyto soupravy jezdí na trasách A a B a pro dopravní podnik má uvedená smlouva zajistit prodloužení jejich životnosti o dalších minimálně patnáct let. Kontrakt je dle dostupných informací v hodnotě patnácti miliard korun českých.
• Platnost a cena
Uvedená nová smlouva vznikla v návaznosti na kontrakt, jehož platnost vyprší 15.12.2020. Představenstvo DPP ji schválilo na svém setkání těsně před Vánoci loňského roku. Nová dohoda o kompletní servisu zmíněných souprav Škoda 81-71M je pak sjednána až do 31.12.2035. Původní cenový návrh na tento servis byl však ještě vyšší, než je celková výsledná sjednaná cena. Celková částka činí 14,587 miliard korun, zatímco v původním návrhu byla částka 15,097 miliard korun.
• Aktuální situace
Momentálně v pražském metru jezdí na zmiňovaných trasách 93 souprav uvedeného typu. Od uvedení do provozu po provedené rekonstrukci mají najeto přibližně 555 tisíc kilometru. Poslední vlak byl uveden po opravě do provozu v roce 2011.
• Delší životnost
Smlouva nevznikla na základě krátkodobého vzplanutí sympatií, ale je výsledkem celoročního jednání mezi uvedenými firmami. Jak bylo zmíněno, hlavním cílem je udržení vlaků v provozu a prodloužení jejich životnosti, což se díky kompletní péči firmy Škoda povede, dle odhadů, až o patnáct let.
• Výběrové řízení
Dopravní podnik nevypsal veřejně výběrové řízení pro externí zájemce, ale zakázka byla vypsána prostřednictvím oslovení jedné konkrétní firmy. Vzhledem k tomu, že Škoda Transportation je i výrobcem těchto vlakových souprav pro použití v metru, tedy má i vlastní práva na jejich dokumentaci, mohlo být takové rozhodnutí učiněno a bylo logické. Zákon o zadávání veřejných zakázek nebyl porušen, neboť společnost je zároveň jediným možným dodavatelem údržby těchto vozů.